
Belysning, ljudteknik och bildteknik i kyrka
I denna artikel diskuterar vi hur man skapar bra belysning, ljudteknik och bildteknik i en kyrka. Detta gäller för alla religiösa rum som i en moské, synagoga, tempel och andra religiösa rum men för enkelhetens skull benämner vi det med kyrka i denna artikel.
Tekniken har kommit att bli en viktig del både vad gäller upplevelsen av sammankomster och arkitekturen i denna typ av byggnader. En väl genomtänkt teknik som fungerar optimalt för rummet samtidigt som den inte stör det visuella intrycket är av stor betydelse. Ofta har myndigheter som Länsstyrelsen skyddat dessa rum, eller så är fastighetsägare och förvaltare mycket försiktiga med installationer, vilket kräver en varsam hand, ibland i direkt samarbete med Länsstyrelsen. I denna text vill vi guida er rätt och ge er den hjälp ni behöver vare sig ni står inför en nyinstallation eller renovering av tekniken i er lokal.
Ni är varmt välkomna att ta kontakt med oss på 018-10 20 11 eller info@kreativteknik.se om ni vill ha hjälp direkt!
Belysning och ljus i kyrka
Det första man gör är att analysera befintlig belysning.
Både allmänljuset och eventuellt riktat ljus.
ANALYS IDAG
- Vilken belysning finns?
- Vad fungerar?
- Vad använder ni i dagsläget?
- Vad fungerar inte?
- Vad använder ni inte?
- Vilka ytor belyser ni idag?
- Var sitter armaturerna och hur har ni monterat dem?
- Hur är dagsljusinsläppet i lokalen?
- Hur styr ni belysningen? Är den dimbar eller bara på/av?
När detta är gjort gör man en behovsanalys. Det vill säga, hur skulle ni vilja ha det?
BEHOVSANALYS FRAMTID
- Vilka ytor upplever ni som viktiga?
- Hur använder ni ytorna?
- Behövs det extra bra ljus någonstans för t.ex. läsning, noter eller annat?
- När på dygnet använder ni ytorna?
- Har personal eller besökare uttryckt synpunkter som ni ska ta hänsyn till?
- Behöver ni kunna styra ljuset och hur, när och av dem i så fall?
- Behöver ni kontakta Länsstyrelsen?
- Hur säkrar vi upp ett säkert underhåll och en internkunskap för den nya anläggningen?
När ni gjort behovsanalysen har ni ett gott underlag, gärna tillsammans med ritningar, att gå vidare med. Att som lekman ta sig an att få allt detta att fungera är svårt och vi rekommenderar att man går vidare med en professionell ljussättare eller ljusdesigner och gärna med oss.
När man sedan väljer armaturer tar man hänsyn till en mängd saker såsom ljusstyrka, ljusfärg, ljusspridning, värmestrålning, montagemöjlighet, avstånd, styrning, design, kulör, pris, budget, leveranstid, etik, färgåtergivning, ljuskällor och annat.
I samarbete med en ljusdesigner tar man fram ett förslag som tar hänsyn till alla dessa delar. Är lokalen skyddad byggnadstekniskt eller om man har tankar kring detta är det bra att i ett tidigt skede söka konsultation hos Länsstyrelsen för att få i gång ett bra samtal med bra resultat. Denna kommunikation får man naturligtvis hjälp och stöd med från oss och vi har god erfarenhet och detta sedan tidigare.
När man har den eventuella antikvarien med i projektet och denne fått svar på sina frågor går man vidare och förslaget prissätts så ni har en möjlighet att ta beslut.
Om beslutet blir negativt arbetar man om förslaget utefter de frågeställningar som uppstod. Blir svaret däremot positivt går man vidare med en beställning och en gemensam plan för genomförande, installation, driftsättning, programmering och utbildning.
När man ändå går igenom belysningen i kyrkan kan det vara bra att fundera kring om det finns annat som kan göras samtidigt för att förenkla framtida processer.
- Är elinstallationen gammal? Behöver ni byta ut kablar, uttag etc. i enlighet med aktuella standarder och lagar?
- Vill ni belysa fasaden på kyrkobyggnaden?
- Vill ni ha belysning på eventuell kyrkogård eller park så att de känns säkert för era besökare?
- Behöver ni se över er ljudteknik eller bildteknik?
- Planerar ni annan restaurering eller renovering som ska göras?
Högtalare och ljudteknik i kyrka
När man arbetar med högtalare och ljudteknik följer vi i stort sett samma process som vid belysning. Man börjar med att analysera den befintliga ljudtekniken - inklusive högtalare, mikrofoner och eventuell styrteknik.
ANALYS IDAG
- Vad finns för teknik?
- Vad fungerar?
- Vad använder ni i dagsläget?
- Vad fungerar inte?
- Vad använder ni inte?
- När använder ni de olika sakerna?
- Var sitter tekniken?
- Hur styr ni ljudanläggningen nu?
När detta är gjort gör man en behovsanalys. Det vill säga, hur skulle ni vilja ha det?
BEHOVSANALYS FRAMTID
- Vilka ytor upplever ni som viktiga?
- Hur använder ni ytorna idag och hur kommer de att användas framåt?
- Hur är akustiken idag?
- Behöver ni extra bra ljud någonstans?
- Har ni behov av en hörslinga?
- Har personal och besökare uttryckt synpunkter som ni ska ta hänsyn till?
- Behöver ljudet kunna styras och hur, när och av vem i så fall?
- Behöver ni kontakta Länsstyrelsen?
- Hur säkrar vi upp ett säkert underhåll och en internkunskap för den nya anläggningen?
När ni gjort behovsanalysen har ni ett bra underlag, gärna tillsammans med ritningar, att gå vidare med. Att som lekman ta sig an att får allt detta att fungera är svårt och vi rekommenderar att man går vidare med en professionell ljudtekniker och/eller akustiker. Gärna med oss!
När man sedan väljer teknik behöver man ta hänsyn till en mängd saker såsom ljudstyrka, ljudklang, spridning, montagemöjlighet, avstånd, styrning, design, kulör, pris, budget, leveranstid, etik, kompatibilitet och mycket annat.
Tillsammans med en ljudtekniker tar man fram ett förslag som tar hänsyn till alla dessa delar. Är lokalen byggnadstekniskt skyddad - eller om man har tankar kring detta - är det klokt att i ett tidigt skede söka konsultation hos Länsstyrelsen för att få i gång ett bra samtal med bra resultat. Vi hjälper er gärna med den kommunikationen och har god erfarenhet av detta sedan tidigare.
När en antikvarie är inkopplad och fått svar på sina frågor går man vidare genom att prissätta förslaget så ni får ett tydligt beslutsunderlag.
Om ni väljer att inte gå vidare, arbetar man om förslaget utefter de frågeställningar som uppstod. Om ni istället godkänner förslaget går man vidare med en beställning och en gemensam plan för genomförande, installation, driftsättning, programmering och utbildning.
När Kreativ Teknik 2019 installerade en ny ljudanläggning i Katarina Kyrka i Stockholm gjordes denna intervju med dåvarande fastighetschef Allan Zoltan som finns att se på Youtube!
Bildskärm och AV-teknik i kyrka
I många kyrkor använder man idag även bildteknik i sin verksamhet. Det kan vara som ett stöd under gudstjänst, i digitala möten eller mässor, för att säkerställa att gäster som inte kan närvara vid t.ex begravningar och bröllop ändå kan följa ceremonin digitalt. Eller så har man ett kontor eller församlingshem där man vill kunna visa saker på en skärm eller ha kontakt med andra. Oavsett syfte så finns det en mängd möjligheter med dagens bild- och AV-teknik.
I kyrkorummet sker några av våra mest allvarliga och viktiga händelser i livet. Det är därför av stor vikt att tekniken är av hög kvalitet, fungerar korrekt, att personalen är väl utbildad och känner tillit. Ett bra sätt att förbereda sig är att testa teknik i god tid innan. Då har man möjlighet att upptäcka eventuella problem och leverantören har möjlighet att lösa dem.
Likaså här bör man göra en analys av dagsläget samt en behovsanalys.
ANALYS IDAG
- Finns det någon bild- och AV-teknik idag? VIlken?
- Vad fungerar?
- Vad använder ni?
- Vad fungerar inte?
- Vad använder ni inte?
- När använder ni de olika sakerna?
- Var sitter tekniken?
- Hur styr ni tekniken nu?
När detta är gjort gör man en behovsanalys. Det vill säga, hur skulle ni vilja ha det?
BEHOVSANALYS FRAMTID
- Vilken typ av teknik är ni i behov av?
- Vad vill ni kunna göra?
- Var behöver ni tekniken?
- Har personal och besökare synpunkter som ni ska ta hänsyn till?
- Hur, var och av vem ska tekniken styras?
- Behöver ni kontakta Länsstyrelsen?
- Hur säkrar vi upp ett säkert underhåll och en internkunskap för den nya anläggningen?
Efter behovsanalysen tar vi tillsamman fram ett förslag på funktion och teknik som passar er lokal och verksamhet. Är lokalen skyddad byggnadstekniskt eller om man har tankar kring detta är det bra att i ett tidigt skede söka konsultation hos Länsstyrelsen för att få i gång ett bra samtal med bra resultat. Denna kommunikation får man naturligtvis hjälp och stöd med från oss och vi har god erfarenhet och detta sedan tidigare.
Ni får sedan ett prisförslag för utrustningen. Vill man ha hjälp med montage, installation och driftsättning så får ni prisförslag på det också. Helst ser vi även att vi får hålla i en genomgång och utbildning av personalen på den nya utrustningen så att handhavandet blir enkelt. I efterhand finns vi även tillgängliga för service, reparation och problemlösning t.ex. via ett smidigt serviceavtal.
Vi hoppas att vi med denna artikel har underlättat i er process vare sig det gäller nyinstallation eller uppgradering av belysning, ljudteknik och bildteknik i kryka, moské, synagoga och andra religiösa rum.
Har ni enstaka frågor eller vill ha hjälp med hela ert projekt?
Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi er till en kompetent, estetisk, lätthanterlig anläggning på er nivå.
Ring oss på 018-10 22 11 eller skicka ett mail till: info@kreativteknik.se
Är du intresserad av fler artiklar som rör akustik eller belysning? Läs gärna mer om Akustik och Ljus & spridningsvinklar här på vår hemsida!